Nazwa wydaje się niektórym dziwna i nietypowa. Nie każdy wie, że jest to po prostu elektroniczny system poboru opłat za przejazd drogami krajowymi w Polsce. W ten właśnie sposób jest zasilany Krajowy Fundusz Drogowy. System viaTOLL w naszym kraju bywa nazywany również e-mytem. Oficjalnie funkcjonuje on od 1 lipca 2011 roku (faktycznie od 3 lipca 2011 roku). Opóźnienia pojawiły się z winy zleceniobiorcy, która musiał zapłacić za to umowną karę. Wcześniej stosowano winiety czyli karty opłaty drogowej, które naklejano na szybę. Za budowę systemu viaTOLL odpowiada austriacka firma Kapsch. Całość brzmi może skomplikowanie, ale w gruncie rzeczy filozofia jest prosta. Na system składają się bramy montowane na drogach oraz dwa urządzenia zwane odpowiednio viaBOX oraz viaAUTO znajdujące się w samochodzie. Tym samym auto przejeżdżając pod bramą ściąga odpowiednią opłatę w systemie za kolejny przejechany odcinek drogi. System viaTOLL działa na zasadzie pre-pay czyli przedpłacowej.
Kto musi stosować system viaTOLL?
W systemie muszą się znaleźć auta i zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Opłaty w takiej procedurze są pobierane również od wszystkich autobusów bez wyjątku. Inne pojazdy mogą, lecz nie muszą przystąpić do systemu viaTOLL. Dzięki temu można dokonywać opłat bezobsługowo. To oznacza, że nie będzie trzeba stać w kolejkach i tracić niepotrzebnie czasu w miejscach pobierających opłaty tzw. bramkach. viaTOLL miał na celu zwiększenie wpływów z pobieranych opłat za przejazd drogami krajowymi, uszczelnienie systemu oraz także usprawnienie uczestnikom ruchu drogowego procedur związanych z płaceniem. Zyskuje na tym nie tylko strona zajmująca się poborem opłat, ale także ci, którzy z dróg krajowych korzystają.
Jak funkcjonować w systemie viaTOLL?
Istnieją punkty dystrybucji, w których można dokonać wszystkich niezbędnych czynności. Tam właśnie dokonuje się rejestracji, kupuje niezbędny sprzęt lub doładowuje konto. Jest to również właściwe miejsce, jeśli chce się rozwiać swoje wątpliwości, złożyć skargę czy załatwić nietypowe sprawy np. zgłosić kradzież sprzętu. Listę adresów punktów dystrybucji można znaleźć w internecie na oficjalnej stronie dotyczącej systemu viaTOLL.
Ciekawostki dotyczące systemu viaTOLL
Został stworzony specjalny znak T-34 informujący o poborze elektronicznym. Było to niezbędne, by wszystko odbywało się zgodnie z prawem. Inną ciekawostką może być fakt, iż z systemem viaTOLL było sporo problemów. W pewnym momencie pojawiły się informację, że urządzenia naliczają kilkukrotnie wyższą kwotę od prawidłowej lub wcale nie naliczają opłat, pomimo że, auto przejeżdżało pod bramami. W tym miejscu pojawiły się spore rozbieżności.
Rzeczniczka firmy obsługującej system viaTOLL stwierdziła że problemy występują w niewielkiej liczbie urządzeń ( ok. 1100). Natomiast jedna z kancelarii prawniczych stwierdza, że takich przypadków było sporo. System viaTOLL z początku był wielokrotnie krytykowany. Zawierał błędy wynikające z niezwykłego pośpiechu w jakim został wprowadzony. Dopiero z czasem dokonano odpowiednich poprawek, które wpłynęły na jakość funkcjonowania całego systemu viaTOLL.